Deze workshop ging over het gebruik van mass custumization. Mass customiszation wordt steeds populaider en moet je dus weten wanneer je dit kunt gebruiken en hoe je er mee om moet gaan.
Mass customization
Mass
customization is het op de markt brengen van duurzame massaproducten waarvan de
eigenschappen in grote mate bepaald door een individuele consument. Om mass
customization mogelijk te maken moeten bedrijven in staat zijn zeer veel varianten van producten te maken.
Daarnaast moet er ook een productconfigurator worden ontwikkeld waarmee de
consument kan aangeven welke producteigenschappen hij of zij wil hebben.
Productconfiguratoren hebben meestal een technologische uitstraling. Er zijn
drie aspecten waar een productconfigurator aan moet voldoen. Ze moeten
consumenten in staat stellen betrouwbare beoordelingen van het samengestelde
product te maken, onzekerheid over de gemaakte keuzes reduceren en de moeite
met het samenstellingsproces beperken.
Bij mass
customization wordt er pas geproduceerd op het moment dat het product besteld
is. Omdat bij mass customization geen voorraad nodig is kunnen ze besparen om
voorraadkosten. Het moet zo wel zo snel mogelijk worden geproduceerd zodat er
geen lange levertijd is voor de klant.
Er is de afgelopen jaren een duidelijk trend ontstaan van
individualisering in de samenleving. Hier is mass customization dus op gericht.
Door zelf te bepalen wat je terugziet in het product heeft de consument hier
meer voor over. Er moet dus goed overgebracht worden wat een beslissing inhoud
en wat voor veranderingen dit met zich mee brengt. Wat mensen weerhoud van het
kopen van deze producten, is dat door de aan consument aangepaste product niet
terug kan worden gestuurd als het niet bevalt. De klant wordt ook steeds
slimmer. Door het gebruik van communicatie middelen zoals internet kunnen
producten makkelijker vergeleken worden op prijs en functies. Uiteindelijke zal
de consument moeten kiezen of hij een product koopt dat die nooit in het echt
heeft gezien of niet.
Er zijn een aantal verschillen tussen de traditionele keuze
van een product en die van een mass customization omgeving. Een belangrijk
verschil is dat consumenten eigenschappen kiezen in plaats van producten. Elke
keer dat een consument een eigenschap kiest, wordt er een stukje van het nieuwe
product gekozen.
Product Data Management
Het managen van informatie omvat een aantal functies:
1.
Data
Vault & Document Management
2.
Product
Structure Management
3.
Classification
4.
Configuration
Management
5.
Visualisation
De vault heeft de hoofdfunctie het bieden van een
bewaarplaats waarin informatie veilig en eenduidig kan worden opgeslagen en
bewaakt. Niet iedereen mag hierin toegang krijgen tot alle informatie, en de
informatie moet in het systeem centraal en veilig kunnen worden opgeslagen.
Document management is het bewaken en beheren van de data in
de vault. Document management systemen kunnen niet veel meer dan die twee
eigenschappen.
Metadata is informatie over informatie. Denk aan de datum,
bij welk project het hoort, type van bestand en grootte van het bestand.
Metabestand moet het makkelijker maken om bestanden te delen met collega’s en
terugvinden van bestanden. Bij het zoeken maak je gebruik van de parameters die
horen bij het gezochte bestand.
Het Gigo principe (garbage in is garbage out) houdt in dat
voor het zo schoon en georganiseerd mogelijk te houden van het PDM systeem er
door de organisatie verplichte velden moeten worden ingevuld. Voor de
check-in/-out moeten ook afspraken worden gemaakt, deze hebben te maken met wat
er gebeurt met het opslaan van aangepaste versies.
Product structuur geeft aan hoe het product uit zijn
onderdelen is opgebouwd. De onderdelen kunnen weer gehaald worden uit de
stuklijst (ook wel Bill of Material genoemd) waarin alle onderdelen die in het
product verwerkt gaan worden staan.
Configureren is het samenstellen van een product uit zijn
verschillende onderdelen: het kiezen en combineren van onderdelen die
samengebouwd uit een product met de gewenste functionaliteit vormen.
Opdracht
Er moest een eenvoudig product met verschillende
klantconfiguraties ontworpen worden. Vanwege tijd en mijn nog niet echt
gevorderde SolidsWorks ervaring heb ik voor een hamer gekozen met weinig
figuraties. Hier voor heb ik 6 onderdelen gemaakt en hiermee kon ik 12 totaal
figuraties maken. Ook staat er bij uitgelegd hoe de status- en versiebeheer zou
moeten werken.
Verschillende statussen
De status van een document kunnen verdeeld worden in
verschillende stappen. Bij elk document wordt in de status aangegeven wie hier
aan mogen werken. Dit kan per persoon zijn per afdeling of kan juist aangeven
dat de volgende afdeling hier aan mag gaan werken. Er wordt ook in aangegeven
hoe ver het af is, of nog schets is concept, prototype, definitief ontwerp et
cetera. De verandering tussen deze fases wordt meestal aangegeven door een
goedkeuring van een andere afdeling.
Versiebeheer
Omdat meerdere mensen met dezelfde bestanden werken moeten er afspraken zijn
zodat problemen worden voorkomen. Versiebeheer is handig wanneer een document
regelmatig wordt aangepast. Lezers van het document willen dan weten of er een
aanpassing in het document is aangebracht, welke dat is en door wie het is
aangebracht. Lezers kunnen actuele versies met vorige versies van documenten
vergelijken en deze (indien voldoende rechten) herstellen door bijvoorbeeld het
'terugzetten' van een vorige versie. Alle versies worden bij elkaar dus
opgeslagen, voorzien van datum tijd, versie, laatste persoon die eraan gewerkt
heeft. Dit wil je natuurlijk dat het door een soort programma van zelf wordt
gedaan.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten